سلام، به شتاب‌دهنده رامان خوش آمدید

شتاب دهنده رامان

فراز و نشیب های بیوتکنولوژی

فراز و نشیب های بیوتکنولوژی

شرکت های بیوتکنولوژی از موجودات زنده برای تولید محصولات استفاده می کنند.
شرکت‌های بیوتکنولوژی و فارماسیوتیکال هر دو دارو تولید می‌کنند، اما محصولات شرکت‌های فارماسیوتیکال معمولاً پایه شیمیایی دارند.


سهام بیوتکنولوژی این پتانسیل را دارد که بازدهی باورنکردنی برای سرمایه گذاران فراهم کند. با این حال، سهام بیوتکنولوژی نیز با خطراتی همراه است، زیرا ممکن است برخی از محصولات در حال توسعه هرگز وارد بازار نشوند.


شرکت‌های بیوتکنولوژی با قوانین بسیاری از جمله سازمان غذا و دارو (FDA) روبرو هستند که خطر عدم اطمینان در مورد تولید داروهای جدید را افزایش می‌دهد. با توجه به پیچیدگی بیوتکنولوژی، سرمایه گذاران اغلب با چالش هایی در تعیین اثربخشی و شانس موفقیت یک محصول مواجه می شوند.

چگونه سهام بیوتکنولوژی می تواند افزایش یابد

تجارت در رابطه با درمان بیماری‌ها می‌تواند سودآور باشد و سرمایه‌گذاران برای هر سهمی که نوید یک پیشرفت بزرگ را نشان می‌دهد، دست به کار خواهند شد.

به عنوان مثال، Novavax Inc. (NVAX) یک شرکت بیوتکنولوژی است که واکسن تولید می کند. در اوایل سال 2020، زمانی که همه‌گیری COVID-19 آغاز شد، شرکت‌های بیوتکنولوژی مانند Novavax به تلاش برای تولید واکسن کرونا پیوستند.این شرکت نزدیک به 1.6 میلیارد دلار بودجه از دولت ایالات متحده تامین کرد.

در نتیجه قیمت سهام افزایش یافت. در 3 فوریه 2020، سهام در 6.81 دلار معامله شد. قبل از اینکه تا ماه مه سال 2022، زمانی که قیمت سهام حدود 62 دلار بود، به طور قابل توجهی کاهش یافت، تقریباً به 300 دلار رسید.

خطرات سهام بیوتکنولوژی

همراه با فرصت برای دستیابی به دستاوردهای قابل توجه، احتمال ضررهای ویرانگر نیز وجود دارد. برخی از شرکت ها در بخش بیوتکنولوژی نسبتا کوچک هستند و بیش از دو یا سه محصول ندارند.در نتیجه، انتشار اخبار مربوط به آزمایشات بالینی و تایید سازمان غذا و دارو (FDA) عوامل تعیین کننده در جهت سهام این شرکت هستند.

به عنوان مثال، در 15 ژوئیه 2021، کمیته مشورتی داروهای قلبی و عروقی و کلیوی FDA (CRDAC) به توصیه عدم تایید روکسادوستات فیبروژن رای داد. این دارو برای درمان کم خونی (گلبول های قرمز ناکافی) ناشی از بیماری مزمن کلیوی (CKD) در بیماران بالغ طراحی شده است. CKD باعث از بین رفتن تدریجی عملکرد کلیه می شود که می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

در نتیجه، قیمت سهام FibroGen (FGEN) تا صبح روز بعد به شدت کاهش یافت. در 15 جولای 2021، FGEN روز معاملاتی را با 24.84 دلار بسته بود، اما به دنبال اخبار بد، قیمت سهام روز بعد کاهش یافت و در 16 ژوئیه 2021 در 15.23 دلار باز شد. FGEN در نهایت برای روز شانزدهم با قیمت 14.35 دلار به ازای هر سهم بسته شد که نشان دهنده کاهش 42 درصدی نسبت به روز گذشته است. تا می 2022، سهام بهبود نیافته بود و حدود 9 دلار در هر سهم معامله می شد.

به طور معمول، زمانی که قیمت سهام یک شرکت کاهش می یابد، سرمایه گذاران فرصتی برای فروش سهام قبل از باز شدن بازار ندارند.به عنوان مثال، اگر یک سرمایه‌گذار FGEN را به قیمت 24 دلار خریداری کرده باشد و یک سفارش توقف ضرر به قیمت 20 دلار به یک کارگزار داده باشد، حد ضرر باید ضرر را به حدود 4 دلار (24 تا 20 دلار) محدود کند. با این حال، در طی یک حرکت نوسان، سفارش فروش احتمالاً با 20 دلار تکمیل نمی‌شود، اما در عوض، سرمایه‌گذار از موقعیت خود در نزدیکی قیمت افتتاحیه 15.23 دلار در 16 جولای 2021 فروخته می‌شود.

چالش های تحقیق در مورد سهام بیوتکنولوژی

برای سرمایه گذاران آسان است که در هنگام سرمایه گذاری در سهام بیوتکنولوژی، روی پتانسیل عظیم برای سود سرمایه تمرکز کنند. سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند درگیر داستان یک شرکت کوچک بیوتکنولوژی باشند که در صورت عرضه محصولاتش به بازار، پتانسیل ایجاد انقلابی در صنعت خود را دارد. با این حال، به همان اندازه که این محصولات چشمگیر به نظر می رسند، تعیین احتمال موفقیت یک دارو می تواند چالش برانگیز باشد.

سخن آخر

بخش بیوتکنولوژی می تواند برای کسانی که محتاط هستند بسیار مفید باشد. گرفتار شدن در رویای به دست آوردن دستاوردهای بزرگ یا داستان های جذاب در مورد اینکه چگونه محصولات یک شرکت می توانند جهان را تغییر دهند، آسان است.با این حال، ماهیت ناپایدار سهام بیوتکنولوژی یک شمشیر دولبه است، به این معنی که این سهام می‌توانند سودهای زیادی را به همراه داشته باشند، اما در صورت شکست دارویی یا وارد شدن به بازار، ضررهای قابل توجهی را نیز به همراه خواهند داشت.

سرمایه گذاری در صنعت بیوتکنولوژی یا بیوفارماسیوتیکال مستلزم تحقیقات گسترده سرمایه گذاران برای تعیین ماهیت محصولات، پیشرفت های استراتژیک شرکت و خطرات ناشی از عدم کارایی محصول است.

در نتیجه، ممکن است عاقلانه باشد که قبل از خرید سهام بیوتکنولوژی با یک متخصص سرمایه گذاری یا مشاور مالی مشورت کنید.

منبع:

Investopedia

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.